No Limits

No Limits

6 maanden geleden ben ik bevallen van mijn jongste kind, onze zoon genaamd Jaïr.  Iedereen weet dat je met een pasgeboren baby weinig tijd voor jezelf hebt. Omdat ik nog steeds borstvoeding geef, is Jaïr afhankelijk van mij en dit betekent dat ik fysiek bijna altijd bij hem in de buurt moet zijn. Vanzelfsprekend betekent dit dus ook dat ik prioriteiten moet stellen en niet meer alles kan doen, zolang hij nog zo jong en afhankelijk van mij is. Ik heb dan ook de afgelopen 6 maanden Jaïr in de draagdoek gedragen tijdens de kerkdienst, zodat hij lekker kon slapen terwijl ik het Woord van God mocht horen. Voor mij was dit een uitvinding, want ik wilde geen zondag missen en op deze manier hoefde dit niet.

Afgelopen zondag mocht ik ineens de dienst bijwonen zonder Jaïr, helemaal alleen! Mijn man diende in het Connect Team, de grote kinderen waren niet mee, en de kleine kinderen waren bij Chapel Kids, zelfs onze kleine Jaïr! Hij was heel spontaan en leuk aan het spelen dat ik hem mocht achterlaten.

Ineens kon ik helemaal vrij en alleen de dienst bijwonen. Ik kon vrijuit zingen, ik kon vrijuit aanbidden, en ik had geen enkele belemmering om met heel mijn hart contact te maken met de Heilige Geest. Ik was echt vergeten hoe anders dat voelt als je even los bent van alles om enkel en alleen de aandacht aan je gebed te geven, aan je aanbidding, aan het Woord.

Tegelijkertijd was de titel van de preek die Pastor Shelton gaf: No Limits! Zo toepasselijk voor mij en vast ook voor vele andere moeders.

Pastor Shelton legt uit dat we onszelf ‘Limits‘ opleggen die onze relatie met God in de weg kunnen staan. Hij legt in de dienst ook uit dat God zelf ook grenzen aangeeft. God geeft grenzen om onderscheid te maken en Hij geeft daarmee identiteit aan jou als Christen, en Hij verlegt de grenzen ook wanneer Hij dat nodig vindt.

Pastor Shelton las voor uit het boek Handelingen hoofdstuk 10, waar Petrus van God te horen krijgt dat hij mag eten wat er op het kleed ligt, dingen die voorheen door dezelfde God verboden werden. Hij raakte hierdoor in de war omdat hij niet wist waar hij naar moest luisteren. God zegt dan in vers 12-16: 

Op het kleed lagen allerlei dieren: zoogdieren, reptielen en vogels. Een stem uit de hemel zei: ‘Sta op, Petrus! U mag er zoveel van slachten en eten als u wilt.’ ‘Maar, Here,’ zei Petrus. ‘Ik heb nog nooit iets gegeten wat voor een Jood verboden is.’ De stem kwam opnieuw: ‘Als God iets rein noemt zodat u het mag eten, dan mag u het niet onrein noemen!’ Dit gebeurde drie keer en toen werd het kleed weer in de hemel opgetrokken. 

Pastor Shelton legt uit dat wat je in het ene seizoen juist kan helpen, je in een ander seizoen kan loslaten en precies zo voelde ik mij tijdens deze dienst. Als ik het vertaal naar wat ik die ochtend meemaakte, mocht ik vandaag de zorg voor Jaïr, een verantwoordelijkheid die God mij gegeven heeft, tijdens de dienst loslaten zodat ik weer op een ander level contact mocht maken met God. Voor mij was dit op dat moment een hele waardevolle ervaring. Voor het eerst had ik ruimte om een gebedskaart te schrijven, en kon ik al mijn energie aan God geven die ochtend, zonder enige afleiding.

Het deed mij denken aan andere moeders. We worden zo vaak opgeslokt in de zorg voor onze kinderen, wat zo belangrijk is natuurlijk, zeker met een kleine baby. Je hebt een belangrijke verantwoordelijkheid en die kan je niet zomaar aan een ander overdragen. Dus hoe onderhoud je je relatie met God genoeg? Hoe zorg je ervoor dat je tijd maakt voor gebed, dat je voldoende in gesprek blijft en dat je de Bijbel blijft bestuderen? Soms geeft God je een signaal dat je jouw verantwoordelijkheid even mag loslaten om contact met Hem te maken. Ik had letterlijk No Limits

Hoe doe jij dat? Hoe lukt het jou om je dagelijkse verantwoordelijkheden die God je gegeven heeft te combineren met je gebed, aanbidding en het lezen van de Bijbel? Hoor jij Gods stem dat je af en toe mag loslaten om contact met Hem te maken? Of heb je moeite met prioriteiten stellen, tijd vrij te maken?  

Mocht je hierover in gesprek willen, dan ben je altijd welkom via www.findyourownlight.nl.

Mocht je zelf ook Bijbelse inspiratie zoeken, kom dan langs bij Chapel Avenue voor een inspirerende zondagdienst o.l.v. Pastor Shelton en Lady Vernice, met prachtige muziek en mooie preek.

Bekijk de preek hier:

Liefs, Licht & Zegen,
Deborah